Je hebt een prachtig bedrijf. Startend of al wat langer geleden opgericht, dat maakt niet uit. Wat ertoe doet, is dat het een bedrijf is die verschil wil maken; betekenis wil geven aan de mensen die er werken, de klanten en alle andere betrokkenen. Soms betrap je jezelf op de gedachte dat dat mooie plannen zijn, maar de werkelijkheid weerbarstiger is.
Aan het begin
Wanneer er volop inspiratie en vergezichten zijn over hoe het bedrijf in de toekomst geweldige dingen neer gaat zetten is het gemakkelijk om focus te houden. Dat gevoel vervliegt snel als je meegesleurd wordt in de waan van de dag. De keuzes die je maakt, lijken op de korte termijn handig, maar op de lange termijn dragen ze niet altijd bij aan de missie en visie.
Verschil maken op de lange termijn
Om na te gaan of je nog steeds het betekenisvolle pad bewandelt, stel jezelf dan de volgende vragen:
- Passen de keuzes die je in de afgelopen periode gemaakt hebt bij de missie en visie van de onderneming?
- Heb jij concreet wat je wilt bereiken met je bedrijf in het komende jaar? Of komende jaren?
- Evalueer je per kwartaal niet alleen je omzet en winst, maar ook je missie en visie zodat je hierop kunt sturen?
De antwoorden op deze vragen geven een indicatie in hoeverre jij focus hebt op het verschil dat je met je bedrijf wilt maken. Sta af en toe eens stil en ga na of je nog tevreden bent over de antwoorden. Is de waan van de dag leidend of is er nog ruimte om te sturen op je visie en missie?