Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

Mieke van Kreuningen

Waarom is begrijpelijke taal zo belangrijk?

Je wil dat iedereen jouw tekst begrijpt. Is je tekst te moeilijk? Dan heeft dat grote gevolgen. Ik noem er drie.

1. Te moeilijke taal frustreert lezers

Moet je lezer zich door een tekst heen worstelen omdat die niet duidelijk is? Dan haakt hij af. Zoals iemand in een rolstoel niet naar binnen kan als de drempel te hoog is, zo sluit je met moeilijke teksten mensen buiten die minder goed kunnen lezen. En dat is een drempel waar miljoenen mensen last van hebben!

2. Je bereikt je doel niet

Jouw tekst heeft een doel. Dat doel bereik je niet als mensen jouw tekst niet begrijpen. Gevolg: mensen worden geen klant bij jou. Of ze doen niet wat je hoopt. Of ze bellen je op met vragen.

3. Begrijpelijke taal bespaart geld

Een duidelijke tekst spaart kosten uit. Een paar voorbeelden:

> Als de teksten op jouw website duidelijk zijn, bellen minder mensen je op met vragen. Dat scheelt je tijd of personeel.

> Als jouw e-mail onduidelijk is, dan doet je klant niet wat jij wilt. Ook dat kost tijd en geld.

> Als de tekst op jouw factuur duidelijk is, betalen meer mensen de rekening op tijd. Jij hoeft geen herinnering te sturen. Dat scheelt jou moeite.

Begrijpelijke teksten leveren dus geld op. En klanten.

Alle teksten in begrijpelijke taal?

Misschien denk je: begrijpelijke taal is kinderachtig. Dat is niet zo. Uit onderzoek blijkt dat ook hoger opgeleiden liever een tekst op een lager taalniveau lezen. (Met uitzondering van een tekst over hun vak.) Een heldere tekst met alledaagse woorden leest namelijk makkelijker en sneller. Het vraagt weinig inspanning van de lezer.

Denk eens terug aan je leraren op school: de ene leraar legde alles altijd wollig uit en had daar een half lesuur voor nodig. De andere leraar legde het zo uit dat de hele klas hem binnen 5 minuten begreep. Naar welke leraar luisterde je liever?

 van
Ook hoger opgeleiden lezen liever een tekst op een simpeler taalniveau.

blogs

Hoe zorg je voor een duidelijke lay-out?

Mieke van Kreuningen
Het is een grote ergernis onder Nederlanders: de kleine lettertjes op voedingsetiketten, in handleidingen en bijsluiters.

Word vriendjes met de SDG’s

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en Fairtrade in de praktijk? Deel 2 gaat over de SDG's: wat zijn dat eigenlijk?

Houd de aandacht vast, gebruik minder prikkels

René van Maanen
Aandacht voor autisme is in deze hectische wereld erg belangrijk. Deze dag is bedoeld om iedereen bewust te maken van wat autisme eigenlijk is.

6 tips voor de optimale koffiebeleving in jouw horecazaak

Dongge Veenstra
Hoe serveer jij jouw koffie als horeca-medewerker? Ik geef jou als barista 6 tips om de koffiebeleving nog beter aan jouw gasten te geven.

Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt

René van Maanen
Je kunt medewerkers zoeken via headhunters of uitzendbureaus, maar je kunt ook navragen bij UWV of een werkplein of zij geschikte medewerkers hebben.